3 تفاوت سند عادی و رسمی

۱۲ بازديد
واژه سند رو هممون به کرات شنیدیم؛ تعریف حقوقیش هم به این صورته:
سندنوشته مکتوبیست که بتوان در دادگاه به منظور اثبات ادعای خود و یا دفاع در برابر ادعای طرف مقابل به آن استناد کرد.
اما چیزی که شاید کمتر شنیده شده باشه، بحث رسمی یا غیررسمی بودن اسناد هست. بنا به گفته وکیل دعاوی ثبتی، اسناد به دو دسته رسمی و عادی تقسیم می‌شوند. اسناد رسمی به آن دسته از اسناد گفته می‌شود که توسط یک مأمور رسمی در حدود صلاحیتش و طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد؛ بنابراین تمامی اسنادی که در  اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد، سند رسمی نام گرفته و سایر اسنادی که از این قاعده مستثنا باشند نیز سند عادی محسوب می‌شوند. 
همانطور که از اسامی آن‌ها بر می‌آید، سند رسمی از امتیازات بیشتری نسبت به سند عادی برخوردار است. برای مثال:
  • سند رسمی از وجاهت قانونی بیشتری برخوردار است.
  • این دسته از اسناد، در دادگاه قابل انکار نیستند و اگر ادعایی در جهت رد آن‌ها مطرح شود فقط مربوط به جعل اسناد می‌باشد.
  • در صورتی که جانشینان رسمی طرفین یک قرارداد، دچار اختلاف شوند، سند رسمی برای صاحب آن اعتبار بیشتری را به همراه خواهد داشت.
با توجه به موارد گفته شده توصیه می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن، به کمک یک وکیل امور حقوقی ثبتی، نسبت به ثبت اسناد خود اقدام نمایید.